De supermarkten zagen hun omzetten in oktober met slechts 0,2 procent toenemen. Die toename was er vooral dankzij prijsverhogingen. De consument kocht minder producten.
De verkoopontwikkeling van Nederlandse supermarkten is in oktober vrijwel tot stilstand gekomen. De omzet groeide nog maar met 0,2 procent op jaarbasis en kwam uit op 2,49 miljard euro. Dat meldde marktonderzoeksbureau GfK donderdag. In september steeg de omzet nog met 1,3 procent.
Het aantal supermarktbezoeken bleef stabiel. De gemiddelde omzet per kassabon steeg als gevolg van prijsverhogingen met 0,3 procent naar 21,61 euro. Het verkoopvolume is met ruim 2 procent gedaald. Volgens GfK bespaart bijna één op de drie huishoudens op voeding.
De door Albert Heijn met veel bombarie aangekondigde prijsverlagingen zijn dus vooralsnog niet terug te zien als je kijkt naar het algehele prijzenniveau in de supermarkt.
Geen kerstpiek
Supermarkten hoeven voor het eerst sinds 2003 daarom niet te rekenen op een grotere kerstpiek in de verkopen dan vorig jaar. GfK raamt de totale weekomzet voor de een na laatste week van het jaar op 830 miljoen euro, zo’n 5 miljoen minder dan vorig jaar in de week van kerst werd binnengehaald.
Vorig jaar was de groei in de kerstomzet van supers al erg beperkt. Kerst wordt steeds vaker bij familie of vrienden gevierd en het aantal mensen dat in een restaurant uit eten gaat met kerst is vorig jaar voor het eerst ook licht gestegen, aldus GfK.
Er zit volgens het onderzoeksbureau dit jaar nog wel een grotere decemberplus in. In de week van Oud en Nieuw zetten de supers naar verwachting 650 miljard euro om. Vorig jaar was dat ruim 629 miljard euro. Naar verwachting valt de omzet over beide feestweken samen dus nog wel iets hoger uit dan vorig jaar.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
Jumbo volgt Albert Heijn in prijzenoorlog
Albert Heijn start opnieuw prijzenoorlog
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl